25.4.14

INI SEMUA K A L A U . . .

Assalamualaikum my prenggg blogggg ! 
how are u prengg. hee
Apa entry ni? Ini semua kalau? apa yang kalau?

Sebenarnya cik belbel nak cuba cuba tulis. Tapi cik belbel tak tahu ni puisi ke pantun ke cerpen ke. Entah la nak.


K A L A U aku seorang Bintang.
Aku nak jadi Bintang yang sederhana. 
Aku tak nak jadi Bintang yang paling menyerlah 
dan
aku juga tak nak jadi Bintang yang malap.
Kenapa?
Aku nak jadi Bintang biasa.
Tak nak lebih dari Bintang lain dan tak nak kurang.
Biarlah aku jadi Bintang sederhana.

K A L A U aku seorang Kekasih.
Aku nak jadikan kekasih aku kekasih abadi.
Bukan sahaja abadi di dunia tapi diakhirat.
Aku tak nak jadi kekasih yang biasa.
Kenapa?
Sebab aku adalah aku. Biasa pada aku tapi luar biasa pada dia.
Aku nak dia tahu kenapa dia memilih aku.
Sebab aku adalah aku.

K A L A U aku seorang anak.
Aku nak jadi anak yang tak pernah menyusahkan orang tua.
Jadi anak yang selalu mereka bangga.
Jadi anak yang selalu mereka doakan.
Tapi..
Aku tak nak jadi anak yang mereka terlalu sayang dan terlalu benci.
Kenapa?
Sebab aku nak jadi biasa dikalangan adik beradik aku. 
Biar kami rasa sama kasih sayang tu.
Tak ada yang lebih tak ada yang kurang. Ibarat kembar.

K A L A U aku seorang isteri.
\InsyaAllah.
Aku tak nak jadi isteri yang cantik.
Aku tak nak jadi isteri yang menawan.
Kenapa ?
Sebab bagi aku cukuplah aku jadi isteri yang mampu menenangkan suami ketika dia marah.
Menyejukkan ketika dia keresahan.
Meringankan ketika dia rasa terbeban.
Mungkin dengan cara itu dia akan selalu terkenangkan.
Dengan cantik, ia boleh hilang.
Dengan menawan dia boleh pergi.
Tapi dengan keistimewaan, InsyaAllah dia akan sayang di dunia dan akhirat.

Tapi itulah.. Mungkin tu semua ada;ah K A L A U.
Dengan perkataan  K A L A U ni macam macam lah yang kita nak.
HEHEHE..
sekian cerita ke cerpen ke puisi ke tak tahu lah apa.
Salam :)


23.4.14

DIA SEORANG ABAH DAN SAYA SEORANG ?

Bismilahirahmanirahim.
Al-Fatihah buat seorang hero di hati cik belbel Abu Bakar bin Abdullah.
perginya seorang hero seorang pembela dan seorang abah pada 27.03.2014
mungkin ramai tertanya tanya abah cik belbel meninggal ?? Ye dia abah cik belbel yang menjaga cik belbel dari cik belbel kecik. Dia bukan ayah kandung cik belbel tapi dia cik belbel dah jadikan sebahagian dari hidup cik belbel. Bila cik belbel dapat berita yang dia dah tak ada, cik belbel betul betul terkejut. Selama ni cik belbel selalu tengok dia tersenyum bila jumpa cik belbel walaupun kami tak bertegur sapa tapi cik belbel harap sangat yang dia tahu cik belbel sayangkan dia.

Apabila dia pergi menghadap ilahi cik belbel terkilan sangat sebab cik belbel tak dapat nak balas jasa dia sebab dia dah jaga cik belbel dari cik belbel kecik, dia yang ajak cik belbel merangkak, berjalan, ketawa, menangis, main basikal, jalan jalan. Dari kecik cik belbel membesar dengan dia dan dia juga anggap cik belbel macam anak dia mungkin sebab dia tak ada anak perempuan. uolss tahu tak dia panggil cik belbel "kakak" bila dah besar and kitaorang duduk rumah asing asing pun dia still panggil cik belbel "kakak" 
cik belbel anggap dia lebih dari seorang ayah sebab cik belbel tak membesar dengan ayah kandung cik belbel sendiri tapi dengan dia. Mungkin dialah orang pertama yang cik belbel panggil "Abah"

Abah, kakak rindu dengan abah. Kakak minta maaf sebab tak sempat nak balas jasa abah. Kakak minta maaf sebab tak dapat jaga abah masa abah sakit walaupun abah tak pernah cakap yang abah sakit. Kakak tak tahu kenapa banyak misteri yang abah tinggalkan. Tapi abah yang kakak kenal dia seorang "Abah" yang sayang dengan kakak. Abah terima kasih jaga kakak selama ni. Abah rehat dekar sana ye. Abah tunggu kakak datang tau. Kakak selalu doakan abah dari sini. 

Ya Allah, Kau peliharalah abah ku sebagaimana dia peliharaku sejak ku kecil. Kau sayang lah dia sebagaimana dia sayangkan aku sejak aku kecil. Jauhkan lah dia dari azab siksa kubur dan api neraka Mu. Amin ya rabbal Alamin.




21.4.14

KENCING TAK LAWAS? APA PUNCA DIA?

Assalamualaikum wahai pengeblog semua.
(apa bende pengeblog tu -__-")
dah lama rasa nya tak menghadap blog ni, al maklumlah baru habis final kan.
soalan final kali ni agak uhmm lah kan sebab dah sem 5, mestilah lagi core kan subject. anyway doakan result yang terbaik jelah.
 ok entry hari ni bulan ni saat ni adalah KENCING TAK LAWAS DAN APA PUNCA DIA. Amek kau caplock terus cik belbel bagi.

Tanda tanda yang boleh kita kenal pasti yang memang sure kita kena penyakit kencing tak lawas ni adalah bila kita kencing kita rasa tak puas. Maksudnya macam ni bila kita kencing tu macam rasa perit nak keluarkan. Asik asik nak pergi tandas rasa nak terkencing tapi bila sampai tandas yang keluar cuma sikit. Ok ni memang tanda tanda kita kena penyakit kencing tak lawas.

Punca sebab dan macam mana kita boleh dapat penyakit ni ?
1. kebersihan kita punya alat kelamin. sebagai seorang perempuan yang cantik comel cute sopan ala ala awek melayu last zaman kan, kena lah jaga kebersihan. guna pencuci yang sesuai dengan alat kelamin. jangan main sental je. 

2. Tak suka tukar panties/panty linear. Ini salah satu punca yang boleh menyebabkan kita mendapat penyakit kencing tak lawas. Rajin rajin kan diri tu anak dara mak dara nenek dara woi !

3. Pengambilan makanan/minuman yang tak sihat. Ok bercakap tentang pengambilan makanan ni selalunya macam pengambilan minuman yang bergas, or selalu makan sambal pedas boleh jadi punca juga. Tu lah selalu sangat ikutkan tekak sendiri sambil lupa kesihatan anggota tubuh badan yang lain. kesian mereka mereka ni.

4. Selalu tahan kencing. haa ni mesti ramai selalu buatkan sebab malas nak pergi tandas. Cik belbel pon. hahaha. kesan dari perbuatan kita ni kita boleh dapat penyakit batu karang tau, sebab peringat awal pembetukan batu karang adalah dengan kencing tak lawas ni.

Cara nak mengatasi penyakit kencing tak lawas ?
Untuk cikbelbel yang sangat tak suka pergi klinik hospital or apa apa yang seangkatan tentera dengannya memang sangat susah nak dapat kan ubat dari doktor. tapi bila dah terdesak baru nak pergi, jangan tiru sikap buruk cik belbel ni okeh uolsss !
 cikbelbel banyak baca kalau nak atasi masalah ni korang boleh makan ubat dari farmasi yang berdekatan dengan anda ye.


Jus ni kalau takde dekat farmasi korang boleh cari dekat wattson or guardian. 

huhhh, panjang nya entry kesihatan dari cik belbel pada harini. kemungkinan besar korang akan jumpa banyak typo dalam entry ni sebab cik belbel tak recheck balik. selamat bergelak ketawa lah ye. ketawa ketawa jugak tapi TOLONGLAH jaga kesihatan diri kita sendiri. 
ok uolss semua?
adios amigos. wasalam~


PEMENANG COMEBACK GIVEAWAY 2017

lagu